Press here to visit the Homepage Press here to contact us.
Sunday, 19. November 2017  


Καλώς ήρθατε στο Βιοτεχνικό Πάρκο Ρεθύμνου (  ΒΙΟΠΑ ) Εδώ μπορείτε να βρείτε όλα τις πληροφορίες, έγγραφα, αιτήσεις που αναζητάτε σχετικά με το ΒΙΟ.ΠΑ. Ρεθύμνου.

 

Βλέπεις μπλοκμπάστερ; Στηρίζεις ποιότητα

 
 
 
 
ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΑΒΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Βλέπεις μπλοκμπάστερ; Στηρίζεις ποιότητα

Της ΒΕΝΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Η Επιτροπή Κώστα Γαβρά, που συστήθηκε τον Δεκέμβριο του 2007 από τον υπουργό Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη με την εντολή να καταθέσει προτάσεις για την αναμόρφωση του κινηματογραφικού νόμου της Μελίνας Μερκούρη (1986), χθες το μεσημέρι γύρισε σπίτι της. Η δουλειά της τελείωσε.


 
Σκηνή από την ταινία του Βασίλη Μυριανθόπουλου, «Μόλις χώρισα», με Ζέτα Μακρυπούλια και Γιάννη Τσιμιτσέλη. Εκοψε πάνω από 300.000 εισιτήρια. Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής Γαβρά, θα απέδιδε το 50% της επιστροφής φόρου σε ειδικό κωδικό του ΕΚΚ για νέους σκηνοθέτες
Είχε παραδώσει, βέβαια, από τις 30 Ιουνίου στον υπουργό τις 43 σελίδες των «εισηγήσεών» της για τη «βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για τον κινηματογράφο». Χθες, όμως, ο Μιχάλης Λιάπης, έπειτα από συνάντηση με τα μέλη της (ο Κώστας Γαβράς έλειπε), φάνηκε διατεθειμένος να υιοθετήσει τις βασικές τουλάχιστον προτάσεις της. Πρέπει, όμως, πρώτα να τις περάσει από τις συμπληγάδες των συνδικαλιστών, που δεν συμμετείχαν στην επιτροπή και το έφεραν βαρέως. Ο Μιχάλης Λιάπης δεσμεύτηκε πως θα μιλήσει και με το Διασωματειακό, ότι θα γίνει δηλαδή ένας σοβαρός διάλογος πριν προχωρήσει στην κατάρτιση νομοσχεδίου. Ελπίζει ότι θα είναι σε θέση να το παρουσιάσει τον Νοέμβριο, στη διάρκεια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Προβλέπεται μάλλον θερμό κινηματογραφικό φθινόπωρο. Διότι η επιτροπή Γαβρά προτείνει τολμηρά πράγματα, θίγοντας σε αρκετές περιπτώσεις τα ιερά και τα όσια της κινηματογραφικής φυλής (π.χ. μειώνει τη συμμετοχή εκπροσώπων των σωματείων στο Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και καταργεί τα χρηματικά έπαθλα των Κρατικών Βραβείων). Είναι ήδη φανερό ότι προκρίνει έναν νέο δρόμο για το ελληνικό σινεμά, μακριά από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και, κυρίως, με έμφαση στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενίσχυση της παραγωγικής διαδικασίας. Την αύξηση, δηλαδή, των χρημάτων που ρίχνονται σε ταινίες και τη στήριξη τόσο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου -βασικού εργαλείου για την ανάπτυξη του σινεμά- όσο και των ιδιωτών παραγωγών.

Ο Μιχάλης Λιάπης με τον Κώστα Γαβρά, τον Ιούνιο στην Κρήτη, στα γυρίσματα της ταινίας του, «Παράδεισος στη Δύση». Ο υπουργός Πολιτισμού τον ευχαρίστησε χθες για τη συνεισφορά του στην αναμόρφωση του θεσμικού κινηματογραφικού πλαισίου
Στους τελευταίους «δίνει» κάτι που επί χρόνια -δίκαια, αλλά μάταια- διεκδικούσαν: το μερίδιο που τους αναλογεί από την επιστροφή του ειδικού φόρου των εισιτηρίων, ενώ την ίδια στιγμή το καταργεί από το ίδιο το ΥΠΠΟ! Διότι ναι μεν, όπως επισημαίνει η επιτροπή, το υπουργείο πρέπει να έχει κονδύλια για την κινηματογραφική του πολιτική, αλλά να μην τα αφαιρεί από τα ήδη ελάχιστα που μπορεί να διατεθούν απευθείας στην παραγωγή.

Στην ίδια αναπτυξιακή κατεύθυνση, η επιτροπή αναβαθμίζει το -ταλαίπωρο και επί 19 ολόκληρα χρόνια διεκδικούμενο από τους Ελληνες σκηνοθέτες- 1,5% σε 2%, ενώ βρίσκει και μια φόρμουλα που ίσως επιτρέψει, επιτέλους, την απαίτησή του από τα ιδιωτικά κανάλια: το αναθέτει στο ΕΚΚ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιτροπή συναντήθηκε και συνεργάστηκε με δεκάδες κινηματογραφιστές όλων των ειδικοτήτων και γενεών, ενώ ήρθαν στην Αθήνα και προσφέραν την πείρα τους η πρόεδρος του Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου, Βερονίκ Καϊλά, και ο δημιουργός και διευθυντής επί σειράν ετών της Δανικής Σχολής Κινηματογράφου και στη συνέχεια του δανικού Κέντρου Κινηματογράφου, Χένινγκ Κάμρε. Παρεμπιπτόντως, σε κανένα από αυτά τα δύο Κέντρα Κινηματογράφου δεν συμμετέχουν εκπρόσωποι σωματείων. *


Βασικά σημεία της πρότασης

* ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: Το εφταμελές Δ.Σ. αποτελείται από πέντε μέλη διοριζόμενα από τον υπουργό και δύο μέλη εκλεγμένα από τη Γενική Συνέλευση. Σήμερα η αναλογία είναι 3 διοριζόμενα και 4 εκλεγμένα.

* ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΙΝΕΜΑ: Το 1,5% του συνόλου των εσόδων των καναλιών, που σύμφωνα με νόμο του 1989 πρέπει να αποδίδεται στην κινηματογραφική παραγωγή, αυξάνεται σε 2%. Το ποσό αποδίδεται στο Κέντρο Κινηματογράφου που το διαθέτει σε ταινίες. Επιπλέον είναι σε θέση να ελέγξει τους σταθμούς και να παραπέμψει στα αρμόδια διοικητικά και δικαστικά όργανα όσους δεν εφαρμόζουν τον νόμο.

* ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Μετατρέπεται από Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου σε ανώνυμη εταιρεία. Το Μουσείο Κινηματογράφου αυτονομείται από το φεστιβάλ, ενώ το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ αποκτά σχετική αυτονομία με τον διευθυντή του (βλέπε Δημήτρης Εϊπίδης) να αποκτά άμεση ευθύνη του προϋπολογισμού και να υπόκειται μόνο στον έλεγχο του Δ.Σ. του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

* ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: Η επιτροπή πιστεύει πως το κράτος δεν θα 'πρεπε με κανέναν τρόπο να βραβεύει καλλιτεχνικά έργα, κάτι το οποίο σε ολόκληρο τον κόσμο γίνεται εδώ και χρόνια από καταξιωμένους θεσμικούς φορείς (ακαδημίες και ενώσεις κριτικών, συνήθως). Μέχρις ότου δημιουργηθεί ένας τέτοιος φορέας, προτείνεται μια μεταβατική φόρμουλα για τα Κρατικά Βραβεία: απαγκίστρωση από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μεταφορά τους στην Αθήνα (τέλος Φεβρουαρίου, αρχές Μαρτίου), κατάργηση των χρηματικών επάθλων και μια επιτροπή αποτελούμενη από τους βραβευμένους όλων των ειδικοτήτων των προηγούμενων 10 χρόνων, δέκα πρόσωπα αναγνωρισμένου κύρους διοριζόμενα από τον υπουργό, δέκα εκπροσώπους των σωματείων και πέντε θεσμικά πρόσωπα.

* ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Μια ανώνυμη εταιρεία με στόχο την προαγωγή της κινηματογραφικής δραματουργίας, την επιμόρφωση επαγγελματιών, τη συνεργασία με το ΕΚΚ για τη βελτίωση των προτεινόμενων σεναρίων. Βασικός πόρος του, ποσοστό του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων. Το πενταμέλες Δ.Σ. διορίζεται από τον υπουργό Πολιτισμού.

* ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΑΙ ΝΕΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ: Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις της επιτροπής, που «εκμεταλλεύεται» ακόμη και τα μπλοκμπάστερ προς όφελος των νέων δυνάμεων του ελληνικού σινεμά. Μέχρι τα 100 χιλιάδες εισιτήρια επιστρέφει στον παραγωγό το σύνολο του ποσού του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων όταν αρχίσει τα γυρίσματα της επόμενης ταινίας του μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Οσο, όμως, αυξάνονται τα εισιτήρια, μειώνεται το ποσοστό που επιστρέφει στον παραγωγό και το υπόλοιπο αποδίδεται σε ειδικό κωδικό «Νέος Κινηματογράφος» του ΕΚΚ και διατίθεται αποκλειστικά σε πρώτες ή δεύτερες ταινίες σκηνοθετών κάτω των 40 χρόνων. Για παράδειγμα, μια εμπορική ταινία που έκοψε πάνω από 600.001 εισιτήρια, θα καταθέσει το... 90% του ειδίκου φόρου στον κωδικό για τους νέους σκηνοθέτες.

* ΦΟΡΟΣ ΨΗΦΙΑΚΟΣ: Αλλη μια τολμηρή καινοτομία, εφόσον εισάγει ειδικό φόρο (4% επί των εσόδων) στα νέα μέσα μετάδοσης, διακίνησης ή προβολής κινηματογραφικών ταινιών (δηλαδή σε εταιρείες τηλεφωνίας, τηλεπικοινωνιών κ.λπ.).


Η επιτροπή Γαβρά

Πρόεδρος: Κώστας Γαβράς. Μέλη: Απόστολος Δοξιάδης (σκηνοθέτης), Τάσος Μπουλμέτης (σκηνοθέτης), Χρήστος Μήτσης (κριτικός κινηματογράφου), Γιώργος Τζιώτζιος (διανομέας), Γιώργος Λυκιαρδόπουλος (παραγωγός), Απόστολος Φούκης (αιθουσάρχης), Ελένη Μπερδέ (νομικός), Δήμητρα Αργυρού (διευθύντρια Κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ).


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 10/09/2008

 

 

 

 



 

 


powered by HOTSoft.gr
ιντερνετ, δίκτυα & τηλεπικοινωνίες