Press here to visit the Homepage Press here to contact us.
Tuesday, 20. November 2018  


Καλώς ήρθατε στο Βιοτεχνικό Πάρκο Ρεθύμνου (  ΒΙΟΠΑ ) Εδώ μπορείτε να βρείτε όλα τις πληροφορίες, έγγραφα, αιτήσεις που αναζητάτε σχετικά με το ΒΙΟ.ΠΑ. Ρεθύμνου.

 

Δημιουργικότητα και καινοτομία πάσχουν στην Ελλάδα

Tο 2009 μάς ξημέρωσε ως Ετος Γαλιλαίου και Ετος Δαρβίνου, αλλά στις 7 Ιανουαρίου στην Πράγα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το εγκαινίασε ως «Ευρωπαϊκό Ετος Δημιουργικότητας και Καινοτομίας» (βλ. http://create2009. europa.eu/).

Επεξηγώντας τους λόγους αυτής της επιλογής, ο ευρωπαίος επίτροπος για την Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό Ζαν Φιγκέλ (Jan Figel), είπε: «Τόσο η δημιουργικότητα όσο και η ικανότητα για καινοτομία αποτελούν θεμελιώδη γνωρίσματα του ανθρώπου- τα οποία είναι εγγενή σε όλους μας και τα οποία χρησιμοποιούμε σε διάφορες καταστάσεις και τόπους,είτε συνειδητά είτε όχι.Με αυτό το ευρωπαϊκό έτος,με την προώθηση των ανθρώπινων ταλέντων και της ικανότητας των ανθρώπων να καινοτομούν,μπορούμε ενεργά να διαμορφώσουμε μια Ευρώπη προς το καλύτερο,να συμβάλουμε στην πλήρη ανάπτυξη τόσο του οικονομικού όσο και του κοινωνικού δυναμικού της». Ο... Γιαπωνέζος που τυχόν έφθασε στην Ευρώπη με πρώτο σταθμό τον Πειραιά θα κοιτάζει γύρω του με απορία και θα ψάχνει να βρει άκαρπα τα ψήγματα μιας τέτοιας καινοτομικής διάθεσης: Σε μια χώρα όπου τα μόνα πρωτογενή προϊόντα είναι γεωργοκτηνοτροφικά, οι παραγωγοί τους διαδηλώνουν για το ότι τα παραδοσιακά προϊόντα τους «δεν πιάνουν μία». Αρα; Σε τι καινοτομούμε; Εύλογα η εφετινή έκθεση της ΕΕ κατατάσσει την Ελλάδα στους ουραγούς της δημιουργικότητας: Καταλαμβάνουμε τη 18η θέση μεταξύ 27 κρατών (πρώτη είναι η Ελβετία, πίσω μας η Ιταλία, η Μάλτα, πρώην ανατολικές χώρες και η Τουρκία). Αλλά ακόμη κι αυτή η θέση είναι κατ΄ ουσίαν πλασματική, δεδομένου ότι τα μόνα «βελτιωμένα καινοτομικά μας μεγέθη» στο 2008 ήταν η διάδοση της ευρυζωνικής σύνδεσης στο Διαδίκτυο και η πώληση νέων προϊόντων στην ελληνική αγορά. Αυτές καθαυτές οι επενδύσεις των επιχειρήσεων στην καινοτομία παρουσίασαν μείωση που αγγίζει το 25%! Η ΕΕ «χαιρέτισε» τις διόλου καινοτόμες επιδόσεις μας με πολύ εύγλωττο τρόπο: Από τις 25 σημαντικές προσωπικότητες που επέλεξε ως «Πρέσβεις του Ετους Δημιουργικότητας και Καινοτομίας», ούτε ένας δεν είναι Ελληνας. Οι πρέσβεις αυτοί αναμένεται να υποστηρίξουν το Ετος στις χώρες τους και παγκοσμίως και να συμμετάσχουν σε εκδηλώσεις ευρείας προβολής. Η Ελλάδα, φοβόμαστε, θα έχει την έσχατη προτεραιότητα στην ατζέντα τους... Η «αρχαία σκουριά» Είναι αντιληπτό τοις πάσι ότι η χώρα μας δεν θα μπορούσε με τίποτε να είναι μεταξύ των πρώτων στην καινοτομία. Ο λόγος είναι ότι της λείπει ο βραχίονας που λέγεται «βιομηχανική παραγωγή»: Αφότου η αποβιομηχάνιση την άφησε μόνο με βιομηχανίες τροφίμων και αδρανών υλικών, τα όνειρα των ερευνητών και εφευρετών μας για συνεργασίες με βιομηχανικά κέντρα παραγωγής εκμηδενίστηκαν. Ακόμη και αυτή η υπεργολαβική συμβολή στον σχεδιασμό έχει εκπέσει εν πολλοίς στη «συμβολική συμμετοχή», απλώς και μόνο για να αιτιολογηθεί η κοινοτική επιδότηση των έργων. Αλλά, κατά κανόνα, τα κοινοτικά επιδοτούμενα έργα ποτέ δεν περιλαμβάνουν τεχνολογίες αιχμής, καθώς κανείς δεν διατίθεται να μοιραστεί τα ανταγωνιστικά του μυστικά με «παρείσακτους». Επομένως, ο μόνος βιομηχανικός τομέας που ακόμη έχει μείνει ανοικτός για ελληνική καινοτομία και δημιουργικότητα είναι αυτός των άυλων προϊόντων- του λογισμικού. Αλλά και εκεί υπάρχει μια πονεμένη ιστορία, η οποία έχει τις ρίζες της στον τραγέλαφο της ελληνικής μέσης, ανώτερης και ανώτατης Παιδείας. Εχει να κάνει με την παταγώδη αποτυχία της αξιοποίησης της Πληροφορικής στην εκπαίδευση, την ανυπαρξία διδασκαλίας της επιχειρηματικότητας, την «παγιωμένη αντιπάθεια» μεταξύ των πανεπιστημιακών και των επιχειρήσεων της χώρας μας. Και όλη αυτή η «κακή σπορά» για καινοτομία έπεφτε και πέφτει στις γραφειοκρατικές συμπληγάδες, στους μηχανισμούς που εκ φύσεως συνθλίβουν τα όνειρα καινοτόμων πνευμάτων. Μένει η ανάπτυξη καινοτομίας και δημιουργικότητας στους τομείς των υπηρεσιών και στις δύο «βαριές βιομηχανίες» του τόπου- τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Η τελευταία δεν είχε- ως τώρα- ανάγκη κρατικής ή κοινοτικής μέριμνας για το θέμα. Ο τουρισμός, όμως, χρειάζεται όσο κανείς το ρηξικέλευθο πνεύμα. Η «οικογενειακή υποδομή» δεν αντέχει άλλο στον διεθνή ανταγωνισμό. Και, με την παγκόσμια οικονομική κρίση να περιορίζει ασφυκτικά τους υποψηφίους να γίνουν «παράπλευρες απώλειες της αρπαχτής», το μέλλον προοιωνίζεται ζοφερότατο. Αλλά... πώς; Πώς γίνεται να αλλάξουμε δραστικά τον τρόπο σκέψης και δράσης μας, έπειτα από τόσα χρόνια στρεβλής ανάπτυξης; Η κρίση γεννάει ιδέες Η θύελλα της παγκοσμιοποιημένης κρίσης έθεσε επί τάπητος το ερώτημα ακόμη και για χώρες οι οποίες δεν μαστίζονταν από στρεβλή ανάπτυξη και διαρθρωτικά προβλήματα. Η ίδια η ΕΕ άρχισε από το περασμένο καλοκαίρι να μιλά όχι μόνο για καινοτομία στην παραγωγή, αλλά και για «κοινωνική καινοτομία». Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο του 2008 υιοθέτησε μια ανανεωμένη κοινωνική ατζέντα, με στόχο την επανεστίαση της στρατηγικής της σε μια Κοινωνική Ευρώπη (Social Εurope), η οποία θα φέρει ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας. Εξάγγειλε 19 πρωτοβουλίες στις περιοχές της απασχόλησης και των κοινωνικών θεμάτων, της εκπαίδευσης και της νεότητας, της Υγείας, της Κοινωνίας της Πληροφορίας και της οικονομίας. Οπως δήλωσε στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, «εν μέσω της τρέχουσας οικονομικής κρίσηςη Ευρωπαϊκή Ενωση πρέπει να βρει δημιουργικούς τρόπους για να ανταποκριθεί στις κοινωνικές ανάγκες». Η δήλωση αυτή έγινε λίγο προτού ξεκινήσουν οι εργασίες του γνωστού παγκόσμιου οικονομικού συνεδρίου στο Νταβός, όπου..., ω του θαύματος, το κύριο θέμα ήταν η «Κοινωνική Καινοτομία». Εκεί όλοι καλοδέχτηκαν την αλλαγή στάσης ευρωκρατών και επιχειρηματιών, αλλά δεν ικανοποιούνται μόνο με τις αγαθές προθέσεις. Χαρακτηριστικά, ο διευθυντής της Πλατφόρμας Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων Ροσάν ντι Πούπο (Roshan di Ρuppo) δήλωσε: «Κοινωνική καινοτομία δεν σημαίνει να βάλουμε σαντιγί στην τούρτα,αλλά να κάνουμε καλύτερη τούρτα». Σαφώς το μήνυμα έχει να κάνει με την αναθεώρηση των προτεραιοτήτων και τον ανασχεδιασμό του τρόπου διάθεσης των κονδυλίων, ώστε να φθάνουν στους σωστούς αποδέκτες χωρίς τη θρυλούμενη όσμωσή τους από παρατρεχάμενους των Βρυξελλών. Μια πραγματικά ρηξικέλευθη πρόταση για τη διαχείριση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας στους καιρούς της κρίσης έχει κάνει ένας εκ των Πρέσβεων Καινοτομίας της ΕΕ, ο γνωστός μέντορας της δημιουργικότητας, μαλτέζος ψυχολόγος Εντουαρντ ντε Μπόνο (Εdward de Βono). Προτείνει τη θέσπιση δύο νέων «νομισμάτων», ενός «καταναλωτικού συναλλάγματος» (spending currency) και ενός «ιδιοκτησιακού συναλλάγματος» (property currency). Τα δύο νέα πανευρωπαϊκά νομίσματα θα είναι μετατρέψιμα σε ευρώ, αλλά η στάθμιση της ισοτιμίας τους θα επιτρέπει στην Ευρωπαϊκή Ενωση να τονώνει αφενός την καινοτομία και να προλαβαίνει αφετέρου την υπερθέρμανση της αγοράς ακινήτων και τη δημιουργία «φούσκας». Παράλληλα, ο Ντε Μπόνο αμφιβάλλει για την αποτελεσματικότητα των όποιων μέτρων αν δεν υπάρξει ριζική μεταβολή του τρόπου σκέψης εκείνων οι οποίοι λαμβάνουν τις αποφάσεις. «Ο τωρινός τρόπος σκέψης μας»,λέει, «είναι εξαιρετικόςαλλά όχι αρκετός.Προέρχεται από την ελληνική συμμορία των τριών,τον Σωκράτη,τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη». Για τη «δημιουργική επανεκπαίδευση» όλων των ιθυνόντων επαναφέρει το πάγιο αίτημά του να δημιουργηθεί στη Μάλτα ένα Κέντρο Δημιουργικής Σκέψης. Στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, ένας... Ελληνας τον πρόλαβε: Στις 2 Φεβρουαρίου 2009, ο γνωστός μας από τις ιδιωτικές διαστημικές πτήσεις Πέτρος Διαμαντής (Ρeter Diamandis), ανακοίνωσε- με συνεργάτη τον εφευρέτη και μελλοντολόγο Ρέι Κουρτζβάιλ (Ray Κurtzweil) και την υποστήριξη της Google και της ΝΑSΑ- την ίδρυση ενός ιδιότυπου πανεπιστημίου το οποίο θα προπονεί δημιουργικά επιστήμονες από όλο τον κόσμο ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της μελλοντικής σύγκλισης των τεχνολογιών. Το «Singularity University», όπως ονομάστηκε, θα αρχίσει από το ερχόμενο καλοκαίρι τα μαθήματά του στην καρδιά της Silicon Valley, στο Ερευνητικό Κέντρο ΑΜΕS της ΝΑSΑ. Οσο για εμάς, τους ενθάδε, δεν υπάρχουν έτοιμες μπροσούρες δημιουργικότητας. Θα πρέπει να αρχίσουμε μόνοι μας από εκεί που «μας πονεί»: Από την περιφέρεια, από τους δήμους, από τα καφενεία των χωριών μας. Θα πρέπει να στύψουμε το κεφάλι μας και τους αρμοδίους για στοιχεία που θα μας οδηγήσουν σε ιδέες, σχέδια και συνέργειες. Ναι, σίγουρα η συντριπτική μας πλειονότητα δεν έχει διαβάσει τα 40 βιβλία του Ντε Μπόνο για το πώς χτίζεται η δημιουργικότητα και σχεδόν το σύνολο των γραφειοκρατών του κράτους μας δεν έχει ιδέα για το πώς ανθίζει η καινοτομία. Ολοι, όμως, γνωρίζουμε ότι ο Ελληνας γεννάει όταν βρεθεί «με την πλάτη στον τοίχο». Χαμογελάστε, κλείστε τα αφτιά σας στους άσχετους, ανοίξτε τα στους πραγματικούς γνώστες του τομέα σας και... σηκώστε τα μανίκια! a.kafantaris@gmail.com

 

 

 

 



 

 


powered by HOTSoft.gr
ιντερνετ, δίκτυα & τηλεπικοινωνίες